Purple Flowers

Monday 20 January 2014

~ Bidadari Kah Aku? {Bab 8}



Malam hari yang sama…
Di Tingkat 15, 
Pangsapuri Seri Lembayong Shah Alam

“Wey kawan! Apahal menung ni? Tak pernah-pernah aku tengok kau menung macam ni?”

Sebuah senyuman manis diberikan pada teman rumahnya. Aidi Haiqal sedar apa yang dimaksudkan oleh temannya itu.

“Aku tanya ni, yang kau tersenyum-senyum ni apahal? Dari tadi aku duk panggil, kau buat tak tahu je. Kau ni dah kena penyakit angaunisme ker?”

“Kau ni merepek apa Zarul? Penyakit apa yang kau sebut tu?” Aidi Haiqal pura-pura bertanya.

“Kau angau ya Qal?” Najmie Akhtar pula mencelah. Zarul Azzam mengeleng kepalanya.

“Muka aku macam orang tengah angau ker?”

“Ni apahal soalan berbalas soalan ni? Bila aku nak dapat jawapan ni?” naik geram Zarul Azzam dengan sikap temannya itu. Sudahnya ketiga-tiga mereka ketawa.

Ketiga-tiga mereka merupakan teman karib yang juga teman serumah. Keakraban mereka memang tidak dapat dipertikaikan. Lebih rapat dari adik beradik sendiri. Ketiga-tiga mereka kenal secara tidak sengaja ketika masing-masing masih menuntut di universiti. Zarul Azzam dan Najmie Akhtar memang teman baik sejak dari kecil. Aidi Haiqal pula hanya ditemui ketika mereka membantunya dalam kesusahan. Pada tika itu Aidi Haiqal sedang dibelasah oleh beberapa orang pemuda. Semenjak itu mereka sentiasa bersama hinggakan Aidi Haiqal menjemput kedua-dua teman karib itu untuk tinggal bersamanya di apartment miliknya.

“Kau nampak aku macam orang sedang angau ker?” Aidi Haiqal bertanyakan pada teman-temannya.

“Ya lah! Tak pernah-pernah aku tengok kau termenung. Senyum-senyum pulak tu. Selalunya kalau ada mana-mana awek yang kau berkenan, kau selamba jer. Tak pulak sampai termenung macam ni,” balas Najmie Akhtar dan dipersetujui Zarul Azzam.

“Okey! Memandangkan korang berdua ni teman rapat aku dunia akhirat, maka aku akan bercerita. Tapi janji tolong jangan gelakkan aku,” Aidi Haiqal merenung kedua-dua temannya itu dengan renungan penuh pengharapan.

“Baiklah. Kami janji.” Zarul Azzam dan Najmie Akhtar mengangkat tangan kanan mereka ibarat bagai sedang bersumpah.

Aidi Haiqal menarik nafas dalam-dalam. Seketika kemudian dihembuskan perlahan. Satu-satu wajah temannya dipandang.

“Begini…” bicara dimulakan. Majalah di tangan diletakkan di atas meja. “… tadi aku accident….”

Zarul Azzam bagaikan ingin membuka mulut untuk komen namun terhenti bila Aidi Haiqal memberi isyarat agar dia dibenarkan untuk terus bercerita. “Dengar dulu baru komen…okey?” katanya.

“Tadi aku langgar kereta seseorang. Dekat traffic light. Kalau ikutkan aku memang dah bengang giler sebab pemandu tu berhenti mengejut walhal lampu kuning. Belum sempat aku nak terjah dia, tiba-tiba muncul satu abang polis trafik. Abang polis tu suruh aku dengan pemandu tu ke tepi sebab lampu dah hijau dan tak mahu ganggu lalu lintas.” Aidi Haiqal berhenti seketika. Di matanya terbayang-bayang akan insiden yang berlaku petang tadi.

“Bila kami dah berhenti di tempat yang lebih sesuai, aku tengok abang polis tu minta pemandu kereta tu keluar. Bila pemandu tu keluar, aku lihat dianya seorang perempuan. Masa mata aku terpandang wajahnya, Mashaallah…. Aku rasa macam aku sedang bermimpi. Bermimpi dipertemukan dengan bidadari….”

Tiba-tiba ketawa meletus. Aidi Haiqal yang sedang asyik bercerita merenung tajam ke arah kedua-dua temannya.

“Kenapa korang gelak?” tanyanya geram.

“Sorry.. sorry… kami gelak sebab kami rasa macam kau ni exaggerate saja. Kat Malaysia ni perempuan cantik memang ramai. Tapi, macam bidadari? Kau biar betul!” tungkah Najmie Akhtar dalam sisa tawanya. Zarul Azzam yang masih ketawa tiba-tiba terdiam bila Aidi Haiqal memandang tajam padanya.

“Tadikan dah janji? Kalau macam ni malaslah aku nak cerita!” merajuk pula dia. Anak teruna siapalah ini!

“Okey! Okey! Kami minta maaf. Bukan sengaja nak gelak. Hanya rasa macam tak masuk akal,” balas Najmie Akhtar perlahan.

“Kira… korang tak percaya ler ni?”

Najmie Akhtar dan Zarul Azzam saling berpandangan. Mereka mengangkat bahu sebelum perhatian dialih kembali pada Aidi Haiqal yang sedang memandang mereka seperti nak ditelannya.

“Baiklah… kalau korang tak percaya. Tunggu sekejap!” Aidi Haiqal bangun dan terus menghilang ke dalam biliknya. Tidak lama lepas itu dia kembali dengan laptop di tangan.

“Korang kata aku angau kan? Hah! Sekarang aku akan tunjuk korang apa yang buatkan aku angau.” Pantas jari jemarinya menekan-nekan papan kekunci di laptop tersebut. Seketika kemudian, dengan senyuman di bibir, dia mengalihkan laptop tersebut dengan membiarkan skrin monitor mengadap kepada kedua temannya itu.

Terbeliak mata kedua-dua temannya pabila mereka melihat akan wajah yang terpamer di skrin. Jelingan Shahriza bagaikan sudah terpanah ke hati mereka.

“Dah! Jangan tengok lama-lama!” pantas laptop ditutup dan terus dipeluknya.

“Woooo… Qal! Mana kau jumpa tu?” tanya Najmie Akhtar bagaikan tidak percaya.

“Kan aku cakap tadi. Aku terlanggar dia. Lepas tu….” Aidi Haiqal terus menceritakan apa yang berlaku padanya petang tadi. Kali ini ceritanya benar-benar mendapat tumpuan sepenuhnya dari kedua-dua temannya itu.

“Betullah kata kau. Dia memang bidadari…,” akhirnya Zarul Azzam bersuara selepas Aidi Haiqal habis bercerita. “… bukan hanya cantik rupa paras, namun sikap dia tu,” sambungnya lagi.

“So… bila kau nak jumpa dia lagi?” soal Najmie Akhtar.

Aidi Haiqal hanya mendiamkan diri. Ada bahagian cerita yang tak disampaikan.

“Kau tanya tak nama dia?” Zarul Azzam pula bertanya.

Aidi Haiqal makin terkebil-kebil. Dia tahu pasti dia akan kena kutuk andai teman-temannya tahu yang dia hanya tahu nama. Dan dia tiada nombor phone.

“Nama dia Shahriza..” jawab Aidi Haiqal perlahan.

“Shahriza? Sedap nama tu,” serentak dari Najmie Akhtar dan Zarul Azzam. Kedua mereka berpandangan sebelum terletus tawa antara mereka.

“Sebuk le kau!” Najmie Akhtar menolak bahu Zarul Azzam. Mereka terus ketawa.

“Eh Qal! Bila kau nak jumpa dia lagi? Boleh aku join sekali?” tanya Najmie Akhtar tanpa berselindung.

Terbeliak mata Aidi Haiqal dengar soalan temannya itu. ‘Tak boleh jadi ni. Silap-silap aku yang terlepas. Nyesal pulak tunjuk gambar tadi…’ getusnya dalam hati.

“Kenapa kau diam? Kau jangan risau ler. Takkan aku nak tikam belakang kau. Aku saja nak tengok dengan mata kepala aku sendiri. Itu ajer,” Najmie Akhtar perasan perubahan wajah Aidi Haiqal tadi.

Sebuah keluhan dilepaskan. “Entah lah! Aku pun tak tahu. Kalau berpeluang aku bertemu lagi dengan dia, maka akan bertemulah aku dengan dia,” begitu pasrah Aidi Haiqal dengan kesilapannya.

“Apa maksud kau? Kau kan dah tahu nama dia? O..oo… don’t tell me kau tak mintak nombor phone dia?” duga Najmie Akhtar.

Perlahan Aidi Haiqal menganggukkan kepalanya. Nampak kekesalan di wajahnya.

“Adoi! Selalu kau ni pantas saja bertindak. Kenapa kali ni pulak kau tak bertindak?” Zarul Azzam menepuk dahinya.

“Aku pun tak tahu. Mungkin sebab aku terpegun dengan wajah dia… renungan mata dia. Bila aku tanya nama dia, dan bila dia beritahu aku nama dia, aku rasa macam aku dah dapat segalanya. Dalam perjalanan baru sedar aku tak minta contact number dia. Tapi aku ada bagi business card aku dekat dia.”

“Kau agak-agakkan, dia akan call kau tak?” tanya Najmie Akhtar. Sinis sekali bunyi soalannya.

Aidi Haiqal memandang wajah teman-temannya satu persatu. Bagaikan baru membuat satu kesalahan. Dia mengeluh lagi.

“Okeylah! Aku nak masuk tidur. Kalau ada jodoh aku dengan dia, Insyaallah aku akan bertemu lagi dengan dia. Dan buat masa ini, aku nak bermimpi kan dia. Bidadari ku!” tutur Aidi Haiqal sambil bangun meninggalkan teman-temannya yang masih terkebil-kebil.

Zarul Azzam melihat jam di dinding. “Baru pukul sepuluh! Awalnya si Qal tu masuk tidur?” omelnya sendiri.

“Hey Qal! Bagi ler aku tengok gambar tu sekali lagi!!!” laung Najmie Akhtar sebaik sahaja Aidi Haiqal menutup pintu biliknya. Tiada response!

Zarul Azzam pandang wajah Najmie Akhtar seketika sebelum remote control tv dicapai. Bila tv dipasang, kedua-dua mereka menumpukan perhatian pada cerita yang terpapar di kaca tv… tanpa suara.



No comments:

Post a Comment