Purple Flowers

Tuesday 24 September 2013

~ Kasih Bertamu {Bab 21}



“Hari ini temujanji aku dengan Ali Hadi… malas betul nak keluar. Tapi since dah terlanjur berjanji, kena tunaikan… hummpphhh,” keluhan dilepaskan. Lama Bahirah menatap wajahnya di cermin. Dikerutkan mukanya. Dibelek-belek wajahnya dari kiri ke kanan. Letih keluar semalam belum hilang lagi, ni dah kena bersiap untuk keluar lagi. 

Bahirah kemudian tersenyum pada imbasan wajahnya di cermin.  Terbayang di mata saat-saat manis yang dilaluinya bersama-sama teman-teman juga abang-abang sepupunya. Ya.. semalam bukan hanya dia, Nasriq, Cassy dan Darren saja yang pergi  menonton, tetapi turut disertai Irwan Shah, Irfan Shah dan Zahid.

Semasa mereka sedang asyik berbual semalam, Irfan Shah yang entah dari mana datangnya tiba-tiba muncul bersama teman baiknya Zahid. Setelah sessi perkenalan berlaku, Darren lantas mengingatkan yang tujuan asal mereka berkunjung ke situ. Bila Irwan Shah, Irfan Shah dan Zahid tahu yang Bahirah dan teman-teman ingin menonton wayang, mereka menawarkan diri untuk turut serta.

Semasa di dalam panggung, Bahirah duduk diapit Nasriq dan Irwan  Shah. Sudahnya Bahirah keras di kerusi. Bahirah pun tak perasan macamana susunan tempat duduk boleh jadi begitu.  Bahirah kalau boleh hendak duduk disebelah Cassy. Tapi Cassy awal-awal lagi sudah memilih untuk duduk disebelah tepi sekali sebab katanya untuk memudahkan dia berulang-alik ke toilet.  Cassy ni memang ada masalah dengan keadaan sejuk. Di pejabat pun, ruangan dia mesti jauh dari air-cond. Jadi, takkan Bahirah nak duduk sebelah Darren. Segan le Bahirah. Akhirnya Nasriq yang duduk disebelah Darren dan Bahirah pula di sebelah Nasriq. Sedar tak sedar, Irwan Shah sudah pun menempatkan dirinya di sebelah Bahirah, diikuti dengan Irfan Shah dan Zahid.  Sungguh Bahirah tidak selesa. Yang lucu tu… popcorn di tangan Bahirah, bukan dia yang makan, tapi dihabiskan oleh kedua-dua pengapitnya. Gelihati Bahirah bila kenangkan kembali apa yang berlaku semalam.

Bahirah menoleh ke kiri untuk melihat jam di dinding biliknya. “Hah! Dah 11:30? Lamanya aku berangan!” Bahirah dengan pantas menyiapkan solekan di wajahnya. Dia sekadar memakai celak dan bergincu nipis. Setelah dibelek pakaian yang ada ditubuhnya, Bahirah mengangguk pada imbasan dirinya di cermin. Puashati dengan apa yang dilihatnya di cermin.

Bahirah lantas mencapai tas tangan dan kunci keretanya dan segera meninggalkan bilik.  Setelah pintu rumah dikunci, Bahirah segera ke kereta. Sementara enjin kereta dipanaskan, Bahirah mencapai telefon bimbitnya dan terus membuat panggilan.

“Waalaikumussalam En Hadi. Saya nak bergerak dah ni?” senyap seketika.

“En Hadi kat mana ni? OK… apakata kita jumpa kat Shah Alam. Restoran Tupai-Tupai? Kalau En Hadi sampai dulu, tunggu je dekat sana. OK.. see ya!” talian dimatikan.

Bahirah sengaja memilih Restoran di Shah Alam sebab dekat sikit dengan kediaman dia.  Ali Hadi baru nak keluar Ampang.  Paling-paling pun setengah jam baru sampai.  Bahirah tersenyum sendiri.  Bukannya dia nak mendera Ali Hadi, tapi dia sebenarnya dah letih sangat. Malas dia nak memandu jauh-jauh. At least, dia ada masa untuk rehat sebentar sementara menunggu Ali Hadi sampai.

Bahirah tersenyum-senyum sendiri sambil mendengar celoteh juruhebah di radio.  Dia masih bersandar di dalam keretanya.  Dia mahu menunggu Ali Hadi tiba baru sama-sama masuk ke restoran.  Bukannya apa, Bahirah segan kalau sekadar duduk tanpa pesan apa-apa.  Kalau dia nak pesan pun bukannya salah, tapi sekadar menghormati tetamu.  Ali Hadi merupakan tetamu Bahirah, jadi seeloknya biarlah mereka memesan makanan bersama.

Tidak lama lepas itu, Bahirah nampak kelibat Ali Hadi yang laju melangkah menuju ke pintu restoran.  Cepat-cepat Bahirah keluar dari kereta dan terus memanggil Ali Hadi.  Ali Hadi berpaling dan kelihatan senyuman lebar diwajahnya tatkala terlihat Bahirah. Ali Hadi melangkah menghampiri Bahirah. Bahirah kaget. ‘Kenapa lain sungguh Hadi hari ni? Handsome nya!’ hati mula menggatal.

“Cik Bahirah dah lama sampai?” terus soalan diajukan sebaik sahaja mereka berhadapan.  Senyuman masih di bibir.  Tergamam seketika Bahirah melihat senyuman yang begitu menawan.

“Err… tak… tak En Hadi. Tak sampai 10 minit,” balas Bahirah tergagap-gagap.

“So… shall we?” pelawa Ali Hadi. Tersipu-sipu Bahirah.  Harap sangat Ali Hadi tak perasan yang Bahirah terpaku dan asyik memerhatikannya. 'Kenapa hari tu nampak lain?' bisik hati Bahirah. Masih tidak puashati.

Bahirah hanya menuruti Ali Hadi dari belakang. Ali Hadi telah memilih meja yang agak tersorok sedikit. Mungkin dia inginkan privacy.  Bahirah hanya menurut.  Ali Hadi kemudiannya menarik sebuah kerusi dan memberi isyarat supaya Bahirah duduk di situ. Gentleman sungguh!

"Terima kasih," balas Bahirah.

"Selalu ke Cik Bahirah makan dekat sini?" Ali Hadi bertanya sebaik dia melabuhkan diri di kerusi bersetentangan dengan Bahirah. Masih tersenyum.  Bahirah sudah mula cair.

Belum sempat Bahirah menjawab, seorang pemuda, pramusaji restoran mampir untuk mengambil order minuman.

"Fresh orange for me..." Ali Hadi memandang sekilas pada pemuda tersebut sebelum dialih perhatian pada Bahirah pula.

"And carrot susu untuk saya," giliran Bahirah pula.

"So... selalu ke Bahirah ke mari?" soalan tadi ditanya semula.

"Selalu tu tak lah.  Company suka buat  dinner dekat sini. Saya pula ada lah dua tiga kali datang dengan officemate. Waktu macam ni hanya ada buffet lunch saja. Banyak pilihan lauk-pauk, itu yang best tu. Petang hingga malam baru ada macam-macam, ala-carte, western etc." panjang lebar pula jawapan Bahirah kali ini.

Bahirah mengelabah sebenarnya apatah lagi Ali Hadi asyik memandang pada dia saja. Renungan mata Ali Hadi yang buatkan dia tak tahan. Tajam dan menusuk ke jiwa. Dengan alis hitam lebat, anak mata juga hitam pekat.... melekat sungguh di hati!

"Errmmm... aa... apa... apa kata... ehem!" tergagap lagi Bahirah ni. Akhirnya dia berdehem untuk mengatasi sikap gelabah dia. Tak pernah dia berperasaan begini. Selalunya dia main bolayan saja dengan renungan lelaki.  Tapi yang ini, dia benar-benar kalah. Bahirah lantas beristighfar dalam hati bagi menenangkan dirinya.

"Sorry. Apa kata kita pergi pilih lauk? Or biar saya yang pergi pilih. En Hadi ada apa-apa pantang ker?" Bahirah bertanya sambil mata cuba dilarikan dari terus memandang Ali Hadi.

"Kalau makan saya tak ada pantang. Tolak batu dan kayu je. Tapi kalau berkawan, pantang kalau kawan panggil saya encik," Ali Hadi masih tersenyum.

"Ooo… Kalau begitu, saya pun jangan dipanggil cik... terlalu formal," balas Bahirah cuba berlagak tenang.

"Okay... agreed! Now boleh kita pilih lauk sekarang Bahirah?" Ali Hadi bertanya lembut sambil mata menjeling manja.

'Adoyai... kalau macamni, mau gugur jantung ni!' gerutu Bahirah di dalam hati. Anak matanya dilarikan dari terus ditatap oleh sepasang mata Ali Hadi. Bahirah cuba berlagak selamba. Cuba melawan gejolak rasa yang sejak tadi bermukim. Bahirah mula melangkah mendahului Ali Hadi menuju ke meja buffet.

Setelah selesai membuat pilihan, Bahirah bergerak kembali menuju ke meja.  Ali Hadi dilihat sedang bercakap dengan salah seorang pekerja di situ. Sebentar sahaja kerana dilihat Ali Hadi melangkah kembali ke meja.

“Saya pesan air kosong.” Tutur Ali Hadi tanpa ditanya. Bahirah sekadar mengangguk.

Tidak lama selepas itu, kelihatan dua orang pramusaji datang menatang dulang yang penuh berisi lauk dan nasi. Setelah selesai dihidang, mereka berundur meninggalkan Bahirah dan Ali Hadi menikmati hidangan tengahari yang dipilih tadi. Tidak banyak perkara yang dibualkan.  Masing-masing leka menikmati hidangan.

“Thanks kerna sudi teman saya untuk lunch hari ini,” tiba-tiba Ali Hadi bersuara.  Kelihatan Ali Hadi sudah selesai

“Apa pulak? Bukankah saya yang sudah berjanji sebagai membalas jasa baik Hadi menyelamatkan Irah tempohari?”

“One way or another… Apa saja alasannya, ianya tetap sama. Irah sekadar nak belanja saya makan and at the same time saya ada teman untuk lunch hari ni. Selalunya… makan sorang-sorang..” tiba-tiba suara Ali Hadi kedengaran begitu sayu, seperti ingin bermanja. Bahirah tiba-tiba ketawa kecil.

“Irah ngejek saya ya?” Ali Hadi bertanya sambil mengangkat sebelah keningnya. Wah! Dah seperti Ziana Zain. Bahirah menutup mulutnya dengan jari. Cuba bertahan dari terus ketawa.  Ali Hadi memandang pelik.

Selesai menjamu selera, mereka mula meninggalkan restoran tersebut. Setibanya di kereta Bahirah, Ali Hadi bersandar sementara mata asyik memandang Bahirah.

"Bila kita boleh jumpa lagi?" Ali Hadi bertanya.

"Insyaallah... bila-bila kalau ada masa terluang," dalam tersipu-sipu Bahirah menjawab.  Tak senang duduk dibuatnya bila Ali Hadi merenungnya sebegitu.

"Betul?" seperti tidak percaya pula Ali Hadi.  Bahirah sekadar ketawa. Kepala dianggukkan.

“Irah betul tak nak jalan-jalan dulu?”

“No thanks. Irah nak balik.  Ada kerja nak buat.” jawab Bahirah tenang.

Ali Hadi melihat jam di tangan. Sudah hampir jam dua petang. “Baiklah kalau begitu.  Nanti boleh kan kalau saya call Irah?”

“Boleh saja,” balas Bahirah ringkas.  “Saya mohon diri dulu Hadi.” Sambung Bahirah lagi.

Ali Hadi membuka pintu kereta di bahagian pemandu dan mengisyaratkan Bahirah untuk masuk.  Sebaik Bahirah masuk, pintu ditutup cermat.

“OK… drive hati-hati ya?” pesan Ali Hadi tatkala Bahirah menghidupkan enjin keretanya.  Cermin kereta diturunkan. Kereta diundur perlahan. Ali Hadi melambaikan tangannya dan Bahirah membalas lambaian dengan senyum manis terpamir di wajahnya. Ali Hadi memerhati kereta Bahirah meluncur perlahan meninggalkan kawasan restoran. Akhirnya berpisahlah mereka di situ.

Belum pun jauh Bahirah meninggalkan Ali Hadi, bunyi SMS masuk ke telefon bimbitnya. Dengan sebelah tangan, Bahirah mencapai telefon dan terus ke inbox. Tertera nama Hadi.  Senyuman makin melebar. SMS dibuka.

Thanks for the lovely afternoon. Hope to see you again, soon. Drive careful!




No comments:

Post a Comment