Purple Flowers

Wednesday 25 September 2013

~ Kasih Bertamu {Bab 22}



Bahirah bersiap-siap untuk ke pejabat Haji Talib.  Semalam Haji Talib telefon Bahirah minta dia datang berbincang tentang tabung biasiswa untuk anak-anak yatim seperti yang dicadangkan Bahirah.  Mengikut kata Haji Talib, dia akan berada di pejabat sepanjang hari.

Awal-awal lagi Bahirah sudah selesaikan semua kerja rumah.  Dia harus selesaikan juga rancangannya ini sebelum dia memulakan kerja di Badshah Holdings nanti.

Jam di dinding sudah menunjukkan pukul 9:30 pagi.  Dia harus segera bergerak sekarang.  Kalau boleh Bahirah tak mahu membiarkan Haji Talib menunggunya.  Biar dia yang menunggu.

Bahirah segera membawa bungkusan sampah ke  luar rumah.  Diletaknya bungkusan beg hitam tu di tempat yang telah disediakan bersebelahan dengan pintu pagar rumahnya.  Sebaik Bahirah berpaling, Bahirah lihat jiran sebelah rumahnya sedang mengeluarkan barang dari kereta.

“Assalamualaikum Mak Piah!” Bahirah menegur dengan memberi salam.

“Waalaikumusalam Irah.  Irah nak kemana tu? Pagi-pagi lagi dah cantik.  Kata Irah cuti lagikan?” Mak Piah membalas teguran Bahirah dengan soalan.

“Irah cuti lagi.  Tapi ni nak pergi pejabat lawyer sat.  Ada hal sikit,” jelas Bahirah pada Mak Piah. “Pak Wan mana Mak Piah?”

“Pak Wan kamu tu, tu haaa… ada kat dalam. Sakit perut katanya. Tak dan nak keluar barang ni dia dah mencicit lari,” beria-ia Mak Piah bercerita siap dengan gayanya sekali.

Gelihati Bahirah melihatkan cara Mak Piah bercerita.

“Tak pa lah Mak Piah, Irah minta diri dulu ye?  Takut terlewat sampai sedangkan dah buat temujanji,” Bahirah mohon diri.  Sopan sungguh tingkah laku Bahirah.  Mak Piah memang sukakan Bahirah, tapi apa nak buat anak lelaki dia seorang saja, itupun sudah berumahtangga.

Bahirah masuk ke dalam kereta.  Seketika kemudian enjin kereta dihidupkan.  Bahirah melambai tangannya pada Mak Piah.  Kereta diundurkan perlahan keluar dari perkarangan rumah.  Mak Piah masih di tepi pagar membalas lambaian Bahirah.  Mak Piah akan tetap di situ sehingga kereta Bahirah hilang dari pandangan.  Itulah yang selalu Mak Piah lakukan.  Dia risau sebab Bahirah perempuan.  Walaupun dia tahu Bahirah boleh menjaga dirinya sendiri, tapi naluri keibuannya yang sentiasa risau terhadap anaknya. 

Ya! Bahirah telah Mak Piah dan Pak Wan anggap sebagai anak sendiri.  Walaupun mereka mempunyai tiga orang anak, tapi ketiga-tiga anak mereka tinggal berjauhan.  Kesemuanya sudah berumahtangga.  Jadi, Bahirah lah yang dijadikan pengganti anak-anaknya.  Anak-anak Mak Piah pun rapat dengan Bahirah.  Bahirah dianggap sebagai adik mereka sendiri.  Bahirah memang beruntung.

Empat puluh lima minit kemudian, Bahirah tiba di pejabat Talib, Wong & Associates.  Sebaik saja Bahirah muncul di ruang legar pejabat peguam tersebut,  dia disambut mesra oleh penyambut tetamu yang ada di situ.

“Cik Bahirah ya?  Nak jumpa Tuan Haji?”  dia terlebih dahulu disapa oleh penyambut tetamu yang manis itu.

Dengan senyuman manis tersungging dibibirnya Bahirah menganggukkan kepalanya.

“Tuan Haji tunggu cik kat dalam.  Tuan Haji pesan, kalau cik Bahirah sampai,  terus saje ke biliknya. Sila lah cik Bahirah ke bilik Tuan Haji,”

“Saya boleh terus ke bilik Tuan Haji?”  Bahirah bertanya untuk kepastian.  Penyambut tetamu itu menganggukkan kepalanya.

“Terima kasih,”  Bahirah terus melangkah ke bilik Haji Talib.  Sebaik tangannya diangkat untuk mengetuk pintu bilik tersebut, tiba-tiba Bahirah terdengar Haji Talib sedang berbual di telefon. Rupanya pintu bilik Haji Talib tidak bertutup rapat.  Bahirah dapat dengar dengan jelas.

“Jangan risau.  Sooner or later kita akan tahu sapa punya angkara. Angah sabar ya?”

‘Angah? Dengan Irfan Shah ker?’ Bahirah berbicara dalam hati. Dia terus pasang telinga.

“Insyaallah. Kita tahu ini bukan kemalangan.  So pasti akan ada kepincangan di mana-mana. Kita serahkan pada polis untuk buat kerja,”

Diam seketika.  Mungkin angah sedang memperkatakan sesuatu.

“No… No… you better let the police do their work.  Angah jangan bertindak sendirian.  Kita pun tak pasti maklumat tu betul ker tak!”

“Cik Bahirah,” terperanjat Bahirah bila tiba-tiba terdengar namanya dipanggil.  Bahirah berpaling ke belakang.  Kelihatan gadis penyambut tetamu yang manis itu berdiri di belakang Bahirah.  “Kenapa tak masuk lagi?”

“Ohh… saya memikirkan sesuatu tadi. Tak pa, saya ok dah. Saya masuk sekarang,” jawab Bahirah pantas.  Dia mengelabah sungguh.  Risau dia kalau gadis tu tahu dia mencuri dengar.

Terus pintu bilik Haji Talib diketuknya.

“OK angah. Ada orang datang.  Uncle kena letak dulu.  Later kita sembang lagi. But remember, let police handle this case. Understand?  Ok Assalamualaikum,” ganggang telefon segera diletakkan.

“Masuk!”

Bahirah menolak pintu bilik Haji Talib yang sedia renggang tadi.  Haji Talib agak terkejut bila lihat siapa yang masuk.  Tapi dia cuba berlagak biasa.

“Irah!  Masuk.  Sila duduk.  Lama dah Irah sampai?” Haji Talib bertanya sekadar untuk berbasi-basa.

“Lama jugak uncle. In fact, I heard most of it.” Bahirah berhenti disitu.  Ingin dia lihat reaksi Haji Talib.  Ternyata Haji Talib terperanjat.

“What do you mean?”

“I didn’t mean to eavesdrop. Tapi tadi pintu uncle tak rapat.  Masa Irah nak ketuk, I accidentally heard apa yang uncle borakkan. Dengan angah bukan?”

Haji Talib memandang tepat ke mata Bahirah. ‘Betul ke Irah dengar tadi?’ dia bertanya dalam hati.

“So… Is it true uncle?” soal Bahirah lagi setelah Haji Talib tidak menjawap soalannya tadi.

“About what?” soalan dibalas dengan soalan.  Haji Talib sekadar ingin menguji sejauh mana Bahirah sudah mendengar butir bicara dia tadi.

“About kematian walid.  It’s not an accident, right?”  Bahirah bertanya tanpa perlu berselindung lagi.

Haji Talib menarik nafasnya dalam-dalam dan menghembuskannya.  Bahirah direnung tajam.  Cuba hendak mentafsir apa yang tersirat di seraut wajah gadis di hadapannya itu. ‘Cekap budak ni!’ getusnya dalam hati.

“Uncle… uncle jangan risau.  Mesti ada sebab kenapa uncle dan angah rahsiakan semua ini.  Dan Irah takde niat langsung untuk menceritakan pada sesiapa pun, ataupun bertanyakan pada sesiapa.  Tapi kalau Irah tahu sikit sebanyak cerita tentang hal ini, Irah amat menghargainya.  Who knows, one day Irah yang dapat bongkar misteri disebalik kemalangan ini,”  senyum nakal terpamir di wajah Bahirah.  Haji Talib terpana.

‘ada sisi nakal juga anak gadis Badri ni,’ kata-kata yang hanya terluah dihati Haji Talib saja.  Spontan… Haji Talib tersenyum.  Sedikit kelegaan bila dengar apa yang Bahirah tuturkan tadi.  Haji Talib bangun dari kerusinya dan duduk pula di  kerusi bersebelahan dengan Bahirah.

“Apa yang Irah dengar tu betul.  Selain dari pihak polis, hanya uncle, along dan angah saja yang tahu hal ini. And now Irah juga.  Kami kalau boleh tak nak hebahkan selagi belum ada bukti.  Especially not to umi Irah.  Kami tak nak umi korang terus bersedih.  Tengok sekarang ni, dengan kehadiran Irah, Puan Sri sudah kembali ceria.  At least kehilangan Tan Sri sikit sebanyak terubat dengan kehadiran Irah.”  Haji Talib menutur perlahan.

“Uncle, Irah janji apa yang Irah dengar tadi habis di sini.  Promise! Now, can we discuss tentang rancangan Irah tu?  Betulkan uncle nak join Irah sekali?”  Bahirah cuba menukar topik demi menjaga hati Haji Talib.

Haji Talib menepuk bahu Bahirah lagak seorang ayah pada anaknya.  Lebar senyuman diwajahnya diserta dengan anggukan kepala.

“Come… kita mulakan.” Haji Talib kembali semula ke meja kerjanya.





No comments:

Post a Comment